this post was submitted on 28 Sep 2025
17 points (100.0% liked)

Mad og drikke

158 readers
4 users here now

For billeder, spørgsmål, diskussioner og alt relateret til mad og drikke - lige hvad madhjertet begærer!

Opslag på fællesskabet skal være relateret til mad eller drikke, og opslag og kommentarer skal altid overholde feddit.dk's regler.

Hvis du har problemer med at uploade dit billede er det nok større end 10 MB (lagerplads er dyrt). Prøv eventuelt at konvertere billedet til webp, eller upload til catbox.moe i stedet og post et link til billedet i stedet for at uploade det.

founded 2 years ago
MODERATORS
 

Jeg eksperimenterer stadig med den helt rigtige pizza.

Jeg er begyndt at bruge en røremaskine, hvilket er virkelig nice, men jeg stødte så ind i et nyt problem, nemlig at dejen blev meget varm efterhånden som den kører i maskinen. Det gør at dejen hæver alt for meget og dybest set går i stykker inden den når at køle ned i køleskabet til langtidshævning natten over.

Så for at fikse det er jeg begyndt at fryse mit mel og brug køleskabskoldt vand - så holder dejen temperaturen selvom den bliver kørt meget i maskinen. Så er jeg også begyndt at bruge en tipo 00 mel, hvilket jeg også tænker hjælper på det. Resultatet blev meget godt (selvom den blev lidt våd men det var kun fordi vi var lidt for overivrige med fyldet 😅).

top 19 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] Oisteink@lemmy.world 5 points 8 months ago (1 children)

Vil anbefale å blande inn 30% manitoba mel. Og varme stålet grundig selvfølgelig. Jeg lar det stå en time , men jeg steker i normal stekeovn som ikke går over 280 grader

[–] SorteKanin@feddit.dk 2 points 8 months ago (3 children)

Hvad er der særlig godt ved manitoba mel? Jeg blander allerede ekstra gluten og bageenzym i dejen for at gøre den bedre.

Min ovn siger den "kun" går til 300 grader men faktisk oplever jeg at stålet bliver op til 340 grader varmt hvis jeg lader det stå i ovnen længe nok (måler med et infrarødt termometer). Men jeg er faktisk begyndt ikke at varme det op til max, da bunden nærmest forkuller ved sådan en varme. Så jeg plejer at gå efter 290-310 grader, det virker som det optimale, efter min erfaring.

[–] Tralle@feddit.dk 4 points 8 months ago (2 children)

Manitobamel har et rigtig højt indhold af gluten.

Mel er rigtig rigtig vigtigt ved pizza, og for den sags skyld også andet bagværk, er min erfaring.

Hvis du har lyst til at punge lidt ud kan du prøve Det her Petra mel med spiret hvede Det har givet noget af det bedst smagende pizza bund jeg har lavet.

Jeg har aldrig bøvlet med enzym eller ekstra gluten, blot købt bedre mel.

[–] Klorofyl@feddit.dk 4 points 8 months ago

Lidl har en manitoba med 16% protein. Der skal lidt mere vand i end man er vandt til.

[–] SorteKanin@feddit.dk 4 points 8 months ago

Personligt har det fungeret rigtig godt for mig at tilføje ekstra gluten - jeg oplever at det er det der gør forskellen i forhold til om den bliver godt brun eller bare lidt bleg i det.

[–] Oisteink@lemmy.world 4 points 8 months ago

Manitoba har meget med protein noe som gir bedre stekeskorpe. Kan nok bruke annet mel med høyt proteininnhold også, men manitoba har også mye gluten så jeg ser ingen behov for å legge på mer enn det.

[–] Klorofyl@feddit.dk 3 points 8 months ago (2 children)

Har du prøvet at give ovnen fuld kage på temperaturen, og så sætte pizzaen højt oppe i ovnen med grill og evt varmluft? Det giver det bedste resultat i min ovn. På den måde når toppen at blive færdig inden bunden bliver til kul. Det tager kun 5 minutter. Hvilken ovn er det i øvrigt du har som kan blive så varm?

[–] SorteKanin@feddit.dk 2 points 8 months ago (1 children)

Det er en indbygget Bosch ovn. Den er ikke særlig på nogen måde.

Jeg tror jeg ville være lidt bange for at brænde toppen helt af med grill men måske jeg skulle give det et skud!

[–] Klorofyl@feddit.dk 3 points 8 months ago* (last edited 8 months ago)

Man skal lige finde sin pizzahøjde :) Min ovn bliver kun ca 300, så det kan godt være det er for aggressiv en metode i jeres ovn.

[–] SorteKanin@feddit.dk 1 points 8 months ago

Jeg prøvede fuld skrald på bagestålet (340 C) med grill og varmluft. Jeg var næsten bange for at pizzaen blev brændt vil jeg sige! Men resultatet blev meget fint. Den virkede færdig efter 5 minutter, hvor jeg plejer at bruge 7 minutter. Men jeg vil ikke sige det gjorde den helt store forskel smagsmæssigt. Men tja, at spare 2 minutter skal man da heller ikke kimse af :)

[–] Tralle@feddit.dk 4 points 8 months ago (1 children)

Det ser godt ud!

På YouTube ser man ofte de smider isterninger i dejen for at køle den ned.

Selv om jeg har maskine ælter jeg næsten aldrig på den. Kan ikke få det til at blive godt, som med så meget andet surdejs bageri aner jeg ikke hvad jeg gør fejl. 😄

[–] SorteKanin@feddit.dk 5 points 8 months ago (2 children)

Jeg prøvede for nogle måneder siden at lave surdejsbrød og det er da lækkert nok, men alt for besværligt og uregelmæssigt til at det er noget jeg gider 😅.

Jeg har aldrig prøvet surdej til pizza.

[–] Tralle@feddit.dk 4 points 8 months ago

Efter min mening smager det langt bedre når pizzadejen er på surdej

[–] Klorofyl@feddit.dk 4 points 8 months ago

Du har ret i at det er besværligt. Men imo får pizzaen ogås lige en stjerne ekstra når det lykkes :) Din pizza ser god ud btw.

[–] RedSnt@feddit.dk 2 points 8 months ago

Det er sjovt, jeg fik lige den her video serveret om pizzamel i går (teknisk set forgårs nu..): https://www.youtube.com/watch?v=ioWQx0jLUmU ganske glimrende test manden kender sit kram.

[–] Isbjerg@feddit.dk 2 points 8 months ago* (last edited 8 months ago) (1 children)

Jeg elsker mit bagestål. Det hjælper virkelig til både pizza, boller og brød. Ydermere har jeg en ret bred ovn, så jeg har plads til to stål. Jeg kan bage to pizzaer ad gangen! Vildt fedt.

[–] SorteKanin@feddit.dk 1 points 8 months ago (1 children)

Ydermere har jeg en ret bred ovn, så jeg har plads til to stål.

Wow! Hvad er det for en ovn? Det lyder rimelig luksus!

[–] Isbjerg@feddit.dk 2 points 8 months ago* (last edited 8 months ago) (1 children)

Det er et 90 cm bredt Smeg-komfur. Hvis man har plads til sådan en moppedreng, så kan jeg kun anbefale det. Det er meget rart med den ekstra plads. Det gør det også meget nemmere at lave mad sammen med en anden, uden man behøver at stå på deres fødder.

Prisen er en anelse pebret, så vent til de kommer på tilbud ;)

[–] SorteKanin@feddit.dk 1 points 8 months ago

Puha de er dyre! Det er vist meget heldigt at jeg overhoved ikke har plads til den slags i mit køkken 😅 💸