this post was submitted on 18 Jun 2026
7 points (100.0% liked)

Mad og drikke

158 readers
4 users here now

For billeder, spørgsmål, diskussioner og alt relateret til mad og drikke - lige hvad madhjertet begærer!

Opslag på fællesskabet skal være relateret til mad eller drikke, og opslag og kommentarer skal altid overholde feddit.dk's regler.

Hvis du har problemer med at uploade dit billede er det nok større end 10 MB (lagerplads er dyrt). Prøv eventuelt at konvertere billedet til webp, eller upload til catbox.moe i stedet og post et link til billedet i stedet for at uploade det.

founded 2 years ago
MODERATORS
 

Dette er tråden, hvor man kan snakke løst og fast om alt der har med mad at gøre.

Hvad har du lavet i ugens løb, og hvad står menuen på i weekenden? Uanset om menuen er pasta med ketchup eller créme brûlée, er man velkommen til at dele det

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver torsdag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk .

God lille-fredag og bon appétit!

top 7 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] President_Pyrus@feddit.dk 5 points 5 days ago

Spaghetti med kyllingeboller i går. Det er faktisk en ganske glimrende ret, og en hvor jeg ikke savner oksekødet i kødbollerne.

[–] Klorofyl@feddit.dk 7 points 5 days ago (1 children)

Hjemmerøget laks med æbletræsflis.

Først gnubbede jeg laksen med 50/50 salt/sukker og lagde den i køleren i 6 timer.

Lavede en pølse af kul i weberen som jeg tændte i den ene ende.

Lagde teæflis oven på kullene så de stille og roligt afgav røg.

Forsøgte at holde temp på 90 grader i to timer.

Resultatet blev ret lækkert. Lidt for salt, så næste gang ryger den i køleren med salt og sukker i 4-5 timer i stedet for.

[–] Underbroen@feddit.dk 5 points 5 days ago (2 children)

Årh det ser godt ud! Er der en grund til, du skærer ned på tiden i stedet for at skære ned på saltmængden? Jeg synes tit jeg ender omkring 30/70 salt/sukker når jeg marinerer.

[–] Tralle@feddit.dk 3 points 4 days ago

Man kan vel også veje salt ud på baggrund af vægten på fisken?

[–] Klorofyl@feddit.dk 5 points 5 days ago (1 children)

Det var også virkelig godt. Laksen var bare fra lidl. Næste step må være at finde en rigtig lækker laks.

Og nej, hehe. havde slet ikke overvejet at justerer på ratioen. Nu er mit liv lige blevet mere kompliceret :)

[–] Tralle@feddit.dk 3 points 4 days ago

Det er bøvlet at finde god laks.

Skal det være opdræt mener jeg det færøske skulle være mindre dårligt. Noget med miljøaftrykket ikke er helt så slemt fordi der ikke er så mange elve eller floder i nærheden.

[–] Klorofyl@feddit.dk 4 points 5 days ago

Blev også til en pizza på anni70 i holbæk. Et af få gode pizza steder på Sjælland ( ud over i kbh )