this post was submitted on 19 Oct 2025
28 points (100.0% liked)

Mad og drikke

158 readers
4 users here now

For billeder, spørgsmål, diskussioner og alt relateret til mad og drikke - lige hvad madhjertet begærer!

Opslag på fællesskabet skal være relateret til mad eller drikke, og opslag og kommentarer skal altid overholde feddit.dk's regler.

Hvis du har problemer med at uploade dit billede er det nok større end 10 MB (lagerplads er dyrt). Prøv eventuelt at konvertere billedet til webp, eller upload til catbox.moe i stedet og post et link til billedet i stedet for at uploade det.

founded 2 years ago
MODERATORS
 
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Tralle@feddit.dk 6 points 8 months ago* (last edited 8 months ago)

Som de skriver nedenfor, så behøver du ikke ælte. Stræk og fold er rigeligt.

Den bund i billederne i min anden post er ikke æltet på maskine eller æltet som sådan. Når du blander mel og vand og lader det stå sker der noget med proteinerne i melet af sig selv, kaldes autolyse.

Normalt blander jeg mel og vand samtidigt med jeg fodrer surdejen, så er det stort set "æltet" færdig når salt og surdej er klar til at komme i.

En metode jeg tænker vil virke uden for meget æltning eller surdej:

lang opskriftObs. Små mængder gær. Relativt våd dej (ca 700 gram vand til 1000 gram mel) ellers virker det nok ikke. Brug god mel - netto har caputo, det er ok - det meste andet supermarkedsmel er spild af tid.

Bland mel og vand, lad det stå i 3-4 timer (dækket selvfølgelig, så det ikke tørrer ud) længere gør nok heller ikke noget.

Derefter blander, surdej, fordej (aka biga) eller gær opløst i vand i, sammen med salt - her kommer du til at arbejde lidt, klem dejen gemmen fingrene og bland salt og gær godt rundt, det er hårdt og du vil sikkert synes du "ødelægger" den.

Lad det stå 15-20 min

Stræk og fold dejen - YouTube kan sikkert vise det bedre end jeg kan beskrive her

Præcis som her Og senere i processen her

Lad stå 15 - 20 min

Stræk fold

Lad stå 15 -20 min

Stræk fold

Lad stå 15 - 20 min

Form boller på ca 250 gram, de skal være spændt fint op. Filmes eller i hævekasse (relativt lufttæt så de ikke tørrer ud)

Lad dem hæve godt op, sæt dem på køl de skal bruges eller brug dem direkte. Mere YouTube for at se hvordan du former pizzadej.

Det lyder uendeligt mere kompliceret end det i virkeligheden er. Efterhånden får du også langt bedre ide om hvordan det skal føles.