this post was submitted on 17 Jul 2025
8 points (100.0% liked)
Mad og drikke
158 readers
4 users here now
For billeder, spørgsmål, diskussioner og alt relateret til mad og drikke - lige hvad madhjertet begærer!
Opslag på fællesskabet skal være relateret til mad eller drikke, og opslag og kommentarer skal altid overholde feddit.dk's regler.
Hvis du har problemer med at uploade dit billede er det nok større end 10 MB (lagerplads er dyrt). Prøv eventuelt at konvertere billedet til webp, eller upload til catbox.moe i stedet og post et link til billedet i stedet for at uploade det.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Jeg lavede mit første surdejsbrød i weekenden, og har nu et mere i ovnen. Det var en ubetinget succes!
Og så har jeg snart alt udstyr og ingredienser hjemme til at kunne brygge min første øl siden vi havde et forløb med det i gymnasiet. Jeg håber på at kunne brygge i dag - så skal jeg nok prøve at lægge nogle billeder op.
Det er dælme godkendt for et første forsøg
Her er mit fra 2020
Knapt så vellykket 😄
Nu har jeg også praktisk talt perfektioneret mit æltefrie grydebrød med gær. Det var ikke så svært at gå fra det og til surdej. Og så var jeg også heldig med at min surdej var meget hurtig til at blive klar til bagning, så den er sikkert allerede rigtig god. Jeg mener også at de er nemmest at lave om sommeren.
Det er heldigvis også blevet langt bedre siden 🙂
Varme har meget at sige for hvor hurtigt en surdej er klar, det er helt sikkert. Der er sikkert nogle rigtige nørder det kan kloge sig om at det nogle bestemte bakterier der blomstrer mest op alt efter hvilken temperatur surdejen står ved.
Er surdej min tam/halvdød og har jeg travlt, fodrer jeg den og sætter den i dehydratoren ved 40 grader. Så kommer der fart på.
Umiddelbart tænker jeg godt du måske godt kunne bage dit brød lidt længere, men jeg kan også godt lide smagen i en lidt mørk skorpe.
Ja, jeg fik heller ikke givet den helt nok tid efter låget kom af gryden, så skorpen blev ikke helt god. Brødet jeg fik bagt i går fik en bedre skorpe.
Og jeg fik brygget mig 10 liter IPA her til aften! Jeg fik kun taget et billede under mæskningen, så I må tænke jer til resten. Nu har jeg den brugte malt til at tørre i ovnen, så jeg kan bruge den til bagning fremover. Min ikke både øl og brød nok skal blive en succes 🙂
Og nu står den naturligvis på lidt afslapning på altanen i selskab med en øl og måske en cigaret eller to :)