this post was submitted on 11 Jan 2026
13 points (100.0% liked)

Mad og drikke

158 readers
4 users here now

For billeder, spørgsmål, diskussioner og alt relateret til mad og drikke - lige hvad madhjertet begærer!

Opslag på fællesskabet skal være relateret til mad eller drikke, og opslag og kommentarer skal altid overholde feddit.dk's regler.

Hvis du har problemer med at uploade dit billede er det nok større end 10 MB (lagerplads er dyrt). Prøv eventuelt at konvertere billedet til webp, eller upload til catbox.moe i stedet og post et link til billedet i stedet for at uploade det.

founded 2 years ago
MODERATORS
 

Heard about the galette des rois on the 6th and planned to try it out, but for various reasons it didn't happen until today.

@mad

top 4 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] SorteKanin@feddit.dk 2 points 5 months ago (1 children)

Hvilken opskrift fulgte du? Ud fra hvad jeg læser lyder den virkelig god (elsker marcipan og det lyder som om den har noget lignende?)

[–] EvilCartyen@mstdn.dk 3 points 5 months ago

@SorteKanin en blanding af den her og nogle forskellige franske 🙂 specifikt har jeg tilføjet appelsinskal.

https://mindemageriet.dk/opskrift-galette-des-rois

[–] Urt@feddit.dk 2 points 5 months ago (1 children)

Jeg har aldrig hørt om den tradition før, men kagen lyder ret smovset og traditionen sjov!

[–] EvilCartyen@mstdn.dk 4 points 5 months ago

@Urt Jeg synes det er sjovt, ikke mindst fordi man putter en hel mandel eller en lille figur I og så får vinderen en papirskrone. Det er jo en form for fætter til vores egen mandelgave.

Den smager dejligt af appelsin og vanilje, men er meget sød. Jeg synes den er bedst med lidt creme fraîche eller græsk yogurt til.