Mad og drikke

158 readers
4 users here now

For billeder, spørgsmål, diskussioner og alt relateret til mad og drikke - lige hvad madhjertet begærer!

Opslag på fællesskabet skal være relateret til mad eller drikke, og opslag og kommentarer skal altid overholde feddit.dk's regler.

Hvis du har problemer med at uploade dit billede er det nok større end 10 MB (lagerplads er dyrt). Prøv eventuelt at konvertere billedet til webp, eller upload til catbox.moe i stedet og post et link til billedet i stedet for at uploade det.

founded 2 years ago
MODERATORS
151
 
 

Dette er tråden, hvor man kan snakke om sine madkreationer og madoplevelser fra ugen der er gået (næste uges madplaner er dog også velkomne).

Uanset om det er pasta med ketchup eller en crème brûlée der har været på menuen, er man velkommen til at dele det!

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver søndag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk.

God søndag!

152
 
 

Jeg kan også bidrage lidt med noget helt vildt smørrebrød. Ingen af madderne var dog på min liste i min kommentar fra den anden dag... Det er der nok en grund til...

153
1
Rullepølsemad (files.catbox.moe)
submitted 2 years ago by Limfjorden@feddit.dk to c/mad@feddit.dk
 
 

Jeg elsker virkelig rullepølsemad. Det er nok min yndlingssmørrebrød. Har i nogle favoritter?

154
155
 
 

Dette er tråden, hvor man kan snakke om sine madkreationer og madoplevelser fra ugen der er gået (næste uges madplaner er dog også velkomne).

Uanset om det er pasta med ketchup eller en crème brûlée der har været på menuen, er man velkommen til at dele det!

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver søndag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk.

God søndag!

156
1
Æblehøst (feddit.dk)
submitted 2 years ago by nis@feddit.dk to c/mad@feddit.dk
 
 

Den årlige æbleplukkedag med familien blev afholdt i dag. Æblehøsten var god i år og vi endte med 400l. friskpresset æblemost.

Derudover fik jeg to store ikeaposer med æbler, 75l. knuste æbler der skal gæres og laves alkohol ud af, og masser af hygge, grin, leg og god mad med familien 😀

157
 
 

Opskrift på vildtgryde: https://madenimitliv.dk/vildtgryde/

Jeg brugte et par dådyrfileter, som jeg købte på sidste anvendelsesdato, så det blev relativt billigt at lave. Udover opskriften kom jeg også lidt dijonsennep og en sjat Worcestershire sauce (Lea & Perrins naturligvis) i. Det giver en noget mere fyldig smag.

Det blev godt, men kødet blev desværre lidt tørt. Jeg har aldrig lavet vildt før, så det kræver nok lidt øvelse at håndtere kødet så det bliver rigtig godt.

158
 
 

Dette er tråden, hvor man kan snakke om sine madkreationer og madoplevelser fra ugen der er gået (næste uges madplaner er dog også velkomne).

Uanset om det er pasta med ketchup eller en crème brûlée der har været på menuen, er man velkommen til at dele det!

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver søndag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk.

God søndag!

159
 
 
160
161
162
1
Kaj (feddit.dk)
submitted 2 years ago by Max@feddit.dk to c/mad@feddit.dk
 
 
163
 
 

Dette er tråden, hvor man kan snakke om sine madkreationer og madoplevelser fra ugen der er gået (næste uges madplaner er dog også velkomne).

Uanset om det er pasta med ketchup eller en crème brûlée der har været på menuen, er man velkommen til at dele det!

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver søndag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk.

God søndag!

164
165
 
 

Dette er tråden, hvor man kan snakke om sine madkreationer og madoplevelser fra ugen der er gået (næste uges madplaner er dog også velkomne).

Uanset om det er pasta med ketchup eller en crème brûlée der har været på menuen, er man velkommen til at dele det!

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver søndag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk.

God søndag!

166
 
 

Jeg elsker virkelig oktoberfestbier, og bliver hvert år meget skuffet over udvalget herhjemme. "Udvalget" består ofte af Skovlysts version, hvilket jo er helt forkert. Øllet skal jo som minimum være brygget i Tyskland, og også være blandt dem der serveres i München (Augustiner, Hacker-Pschorr, Hofbräu, Löwenbraü, Paulaner og Spaten).

Desværre er min erfaring at det er tæt på umuligt at skaffe nogen af dem herhjemme, medmindre man er villig til at købe en fustage, som dog er lidt overkill. Jeg har flere gange købt en ramme Paulaner, som jeg har fået sendt hjem med pakkeposten, men i år er jeg ikke lykkedes med at finde nogen steder som sender tysk øl til Danmark.

Det kan selvfølgelig godt være at jeg er for tidligt ude, og Paulaner ikke har sendt dem på markedet endnu, men jeg mindes bare at have købt det tidligt i september før.

Så hvis der er nogen derude der skulle kende enten en online forhandler, der sender til Danmark, eller en fysisk butik i Københavnsområdet, som man kan forvente har (værdig) oktoberfestøl i sortiment vil jeg meget gerne høre om det.

Hilsen en (lettere panisk) oktoberfestbierentusiast.

167
 
 

Opskrift på fajita: https://downshiftology.com/recipes/chicken-fajitas/

Og salsa: https://downshiftology.com/recipes/best-salsa-recipe/

Jeg lavede min salsa med en bakke snacktomater (200g, næste gang vil jeg bruge dobbelt så meget tomat), som jeg stegte hele på panden først. Næste gang vil jeg stege dem ind til de åbner sig, og så få stegt noget af væden fra. Jeg var nødt til at hælde en del væske fra salsaen. Udover det brugte jeg et halv løg, to fed hvidløg, en dåse drænet jalapeño fra Rema, saften fra en halv lime, salt og (nu bliver mange sikkert forarget) frisk koriander.

Jeg kommer helt bestemt til at lave hjemmelavet salsa igen. Det er meget mere lækkert end det stærke ketchup med stykker af løg i, som man kan få i butikkerne.

168
 
 

Dette er tråden, hvor man kan snakke om sine madkreationer og madoplevelser fra ugen der er gået (næste uges madplaner er dog også velkomne).

Uanset om det er pasta med ketchup eller en crème brûlée der har været på menuen, er man velkommen til at dele det!

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver søndag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk.

God søndag!

169
 
 

Dagens morgenmad blev til en English breakfast med æg, bacon, (hjemmelavede) baked beans, pølser, tomat, champignon og boller. I den rigtige version ville brødet have været toast og der havde været black pudding serveret til. Selvom black pudding stort set er det samme som den gode danske blodpølse, så er krydringen mig bekendt ikke helt den samme. Og desværre har jeg endnu ikke lykkedes med at finde en black pudding herhjemme i Danmark, så hvis nogen af jer skulle kende et sted det kan skaffes, så vil jeg meget gerne høre om det.

Og morgenmaden blev selvfølgelig nydt sammen med lørdagsberlingeren!

170
 
 

Vi sad og snakkede om pension og levealder den anden dag i frokostpausen på arbejdet og så blev det bragt op at lande der spiser mere fisk generelt har en højere gennemsnitslig levealder. Så jeg tænkte jeg hellere måtte begynde at spise lidt mere fisk 😅.

Jeg spiser det generelt ikke så meget, mest fordi det er dyrt. Derfor har jeg heller ikke så meget erfaring med fisk i køkkenet, så jeg kunne godt bruge noget inspiration og/eller tips.

Har i en livret med fisk? Hvilke grøntsager eller andet tilbehør spiser i med fisk? Er der nogen bestemte fiskearter i går efter?

171
 
 

Fra min tur i Berlin for et par uger siden. Jeg elsker virkelig svineskank og bestemt også sauerkraut, så jeg skulle da ikke gå glip af den oplevelse dernede.

Jeg fik selvfølgelig gjort kål på hele svineskanken, men kunne simpelthen ikke rumme hele min enliters øl. Jeg var så også tæt på at revne til sidst, selv med min kampvægt.

Hvis folk skulle være interesseret så spiste vi på Hofbräu Wirtshaus Berlin, 200 meter fra Alexanderplatz, og jeg kan varmt anbefale det hvis man tager derned på et tidspunkt!

172
 
 
173
 
 

Dette er tråden, hvor man kan snakke om sine madkreationer og madoplevelser fra ugen der er gået (næste uges madplaner er dog også velkomne).

Uanset om det er pasta med ketchup eller en crème brûlée der har været på menuen, er man velkommen til at dele det!

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver søndag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk.

God søndag!

174
 
 

laver min egen chilisovs da jeg synes der altid er hvidløg i de kommercielle. Vil have en chilisovs der bare smager af chili.

Opskrift:

300 gram chili ( Citronchili, Habanero, bird's eye og, tror jeg, jalapenos ) 100 ml vand 100 g sukker 80 gram eddike 8 gram salt

Den smager umiddelbart ret godt og er angstprovokerende stærk.

175
 
 

Jeg fik denne (kæmpe!) portion griseknæ på 1800g, honningglaseret og langtidsstegt på grillen, med en ordentligt luns traditionelt tjekkisk rugbrød til, på en brew pub i en hyggelig lille baggård i det sydøstlige Tjekkiet. Der var nogle syltede agurker, to forskellige syltede chilier, syltede løg, en form for chili/tomat relish og sennep til.

Det smagte helt fantastisk, kødet var lige til at trække af knoglen. Selvom det var lidt til den dyre side ifht. hvad man ellers betaler for mad hernede, så var det alle pengene værd og stemningen var helt igennem dejlig. Mængden af mad er dog helt hen i vejret til en enkelt person, den var helt klart egnet som deler (selvom det ikke var meningen, sagde tjeneren)

Hele herligheden endte med at koste mig 150 danske kroner, inkl. en stor pilsner fra fad.

view more: ‹ prev next ›